NOR-WAY Bussekspress logo

Vanlige spørsmål og svar

Vi ønsker å svare på dine spørsmål så godt vi kan. Se under om du finner svar på det du lurer på.

Søk og bestilling av billett

Hvordan finner jeg rutetider til bussen?

Oppdaterte rutetider finner du ved å søke i rutesøket på nor-way.no. Velg hvor du skal reise til og fra, og hvilken dag du ønsker å reise. Når du trykker søk så vil alle tilgjengelige avganger på den valgte dagen komme opp.

Hvorfor får jeg ikke opp avganger når jeg søker i reiseplanleggeren?

Om du ikke får opp avganger i treffliste så kan det hende at du har valgt en reisestrekning som vi ikke har avgang på, eller en dag som ruta ikke har avgang på. Du finner ut hvor vi kjører og statusoppdateringer på hver rutes egen side.

Noen av våre ruter er sesongruter og avganger blir lagt ut en periode før sesongen starter. Om du ikke finner noe ved første forsøk, se etter informasjon på ruteside eller prøv igjen om litt. 

Hvor kan jeg kjøpe billett til bussen?

Du kan kjøpe billett:

  • Gjennom å søke på din reisestrekning i reiseplanlegger på forside og på rutesider. Dette er den eneste måte å sikre seg sete på den avgangen du ønsker. Om du ikke har forhåndsbestilt billett så er du ikke garantert plass på bussen.
  • Om bord i bussen – vi ber deg da om å bruke kort og kontaktløs betaling i kjøpet.

Kan jeg kjøpe billett om bord på bussen?

Ja, men vi anbefaler å forhåndskjøpe billett. Da er du garantert plass på den bussavgangen du ønsker. Merk at vi ikke har plassgaranti på bussen, så om du ikke bestiller på forhånd så kan det skje at bussen er full.

Hvorfor er det ulik pris på avganger på samme strekning?

Billettprisene på nett kan variere fra dag til dag. Det kan avhenge av ledige plasser, hvor lenge på forhånd du kjøper billetten, og om det er lagt ut kampanjebilletter på avgangen.

På buss er det fastpris på billettene og de vil være noe høyere i pris siden man ikke får rabatt for å bestille tidlig, ikke får kampanjebilletter osv. 

Hva er rabattkode?

Rabattkoder brukes for å få rabatt for reisekort man har i noen fylker, for eksempel Kolumbus, Skyss, Farte osv. Du finner informasjon om dette på rutas informasjonsside eller under reiseinfo. Der får du også mer informasjon om hvor rabatt gjelder og hvordan du sikrer deg sete på bussen. 

I noen tilfeller vil også rabattkode være knyttet til konkrete kampanjer. 

Hvor gjelder rabattkode med Skyss?

Den gjelder kun for reiser innad i Vestland fylke. Les mer om rabattkoder under Rabattkoder og reisekort

Er jeg garantert plass på bussen?

Ja, hvis du kjøper billetten på forhånd på nor-way.no eller i NOR-WAY-appen så garanterer vi plass. Vi har ikke plassgaranti om du ikke har forhåndsbestilt og kun møter opp på busstoppet.

Jeg har kjøpt billett, men har ikke fått bekreftelse på e-post?

Ordrebekreftelsen kan ha havnet i søppelpost. Sjekk søppelmappa, eller søk på nor-way i søkefeltet i innboksen din. Om du var logget inn da du kjøpet, vil du finne billetten ved å logge inn på Min side, eller åpner billettside i appen. 

Om du ikke har mottatt ordrebekreftelse med billett, så kan det hende du har skrevet inn feil e-post ved bestilling og at du ikke var logget inn da du kjøpte. Kontakt da kundeservice og du får tilsendt kvittering og billett.

Kan jeg velge å få billetten tilsendt på SMS?

Nei, forhåndsbestilt billett blir kun sendt på e-post. Du kan imidlertid finne billett om du har registrert en konto på siden vår og er logget inn når du gjennomfører kjøpet. Da vil alltid billetten være tilgjengelig når du logger inn på Min side.

Ble billetten kjøp i app så vil billetten ligge på billettsiden i appen. 

Hvordan kan jeg betale når jeg kjøper billett på nett?

Ved kjøp på nor-way.no kan du betale med Vipps, eller Visa, Mastercard, American Express via Nets.

Hvordan får jeg kvittering?

Både bussbilletten du får på bussen og PDF-billett tilsendt på e-post er gyldig som kvittering.

Hvor finner jeg billetten til reisen min?

Når du bestilte billetten så skrev du inn en epost-adresse der ordrebekreftelse med billett ble sendt til. Om du har registrert en konto på nor-way.no og logget inn da du kjøpte, så finner du også billetten din når du logger inn på Min side.

Har du kjøpt billett i appen så blir den lagret på billettsiden der. 

Under reise - håndtering av billett

Hvor finner jeg melding om hvorfor bussen min er forsinket?

Varslinger og avvik for din avgang finner du under avgangen i rutesøket. Velg samme avgangs- og ankomststed som i billetten din og finn avgangen din i listen over dagens avganger. Eventuelle avvik er merket gult. Du finner også meldinger på side for trafikkinfo.

På nor-way.no (ikke i app) kan du finne varslinger for passerte avganger. Du finner meldingen ved å velge Vis passerte avganger i listen. 

Bruk også tjenesten: Hvor er bussen? til å se på kart hvor bussen din befinner seg. Der kan du søke med referansenummeret på billetten din. 

Hva må jeg vise for å gå om bord på bussen?

Du må vise billett med QR-kode/referansenummer når du går på bussen. Denne finner du på billett på Min side, eller på billett i app.

I ordrebekreftelses-epost så finner du pdf-dokument med QR-kode og referansenummer.

Kan jeg få refundert billetter?

Ja, du kan be om refusjon av billetten din som er kjøpt på nor-way.no. Da melder du inn refusjon via refusjonsskjema senest 24 timer før reise.

Merk at du ikke får refundert returdelen av en reise alene. All refusjon av billett må gjøres 24 timer før første utreisetidspunkt i billetten. 

Kan jeg reise på en annen avgang enn den som står på billetten?

Nei. Billetten gjelder kun for den avgangen og påstigningsholdeplassen som står på billetten.

Om du ønsker å reise på et annet tidspunkt enn du har bestilt så har du mulighet til å endre billetten fram til 1 time før utreise. 

Kan jeg endre billetten min?

Ja, om du var logget inn da du kjøpet billetten, så får du mulighet til å endre billetten din fram til 1 time før første avreisetidspunkt i billetten din. Lenke til endring ligger på billetten på Min side, eller under billettkortet i appen. 

Vi gir deg mulighet til å endre alle aspekter ved reisen din. 

Merk at du ikke kan endre kun en returreise når utreise er passert. Er du usikker på hjemreisen din så er det bedre å bestille utreise og retur separat. 

Kan jeg avbestille reisen min?

Du kan be om refusjon av reisen fram til 24 timer før avgang. Du gjør dette ved å bruke refusjonsskjema.

Jeg har kjøpt tur-retur-billett. Kan jeg avbestille eller endre kun den ene reisen?

Nei, en tur/returreise er bestilt som en hel reise og du kan ikke endre eller be om refusjon for kun én vei. Endre heller reisen fram til 1 time før første avgang i billetten, eller be om refusjon på hele reisen senest 24 timer før første reisetidspunkt i billetten.

Om du er usikker på returtidspunkt så anbefaler vi å bestille utreise og retur i to ulike billetter. 

Kan andre bruke billetten min?

Ja, så lenge billetten har riktig billettkategori (voksen, barn, honnør etc.) kan andre reise med din billett. Husk legitimasjon dersom det skulle oppstå tvil om billettkategori.

Biletten din kan kun valideres en gang og vil vises som brukt etter det. 

Får jeg varsel dersom det skjer endring i forbindelse med avgangen jeg har forhåndsbestilt (forsinkelse, innstilling etc.)?

Det vil legges ut melding på side for trafikkinfo og under avgang i reiseplanlegger når det oppstår store forsinkelser. 

Andre tjenester

Kan jeg sende pakker med bussen?

Ja, du møter opp til avgang, betaler og leverer pakken på bussen. Ved avlevering oppgir du navn og telefonummer til personen som skal hente pakken på avtalt holdeplass ved ankomst. Se informasjon under Ekspresspakker.

Kan jeg ta med dyr på bussen?

På grunn av medpassasjerer med allergi og astma kan vi dessverre ikke ta med dyr. Ekspressbussene har ikke separate transportrom egnet for dyr, og hensynet til medpassasjerer må derfor prioriteres.

Unntak gjelder for: Førerhunder for blinde, Servicehunder, Polititjenestehunder sammen med politi i uniform, Redningshunder i tjeneste eller i opplæring med tjenestesele.

Etter reisen

Hvordan kan jeg få igjen gjenglemte ting på bussen?

Siden vi ikke har et sentralt hittegodskontor, blir hittegods levert og oppbevart på lokale kontorer.

Fyll ut Hittegodsskjema, så skal vi gjøre vårt beste for å hjelpe deg.

Jeg vil klage på noe. Hvordan gjør jeg det?

Send klagen din til kundeservice, og de vil behandle den.

Copyright © 2009–2024 NOR-WAY Bussekspress