NOR-WAY Bussekspress fyller 30 år!

I 30 år har NOR-WAY Bussekspress kjørt på norske veier på kryss og tvers. Til kystbyer, fjellbygder, dalfører og storbyer, de røde-hvite og blå ekspressbussene har blitt kjente innslag i trafikkbildet. Vi ser tilbake på noen av høydepunktene gjennom årene

Det hele startet 1.april 1988. Den norske versjonen av Greyhound ble etablert under navnet NOR-WAY Bussekspress. Et landsdekkende ekspressbusstilbud for lange reiser i Norge med plassgaranti uten forhåndsbestilling. I mediene ble bussene omtalt som luksusbusser med sine regulerbare seter, friskluftanlegg, toalett, individuelt leselys, god plass til bena, NRK nyheter over høyttaler anlegget og kaffeautomat. På Trysilekspressen hadde de til og med en vertinne som serverte Trysilsnipper, mens Sørlandsekspressen bød på lefser.

1988-1998 den første tiden viste seg å bli en suksess for NOR-WAY. Eventyret startet med 22 ruter og 250 sjåfører som kjørte ruter fra Mandal i sør til Kirkenes i nord. Nettverket vokste i løpet av de første 10 årene til 45 innenlandsruter og 4 utenlandsruter. Ekspressbussen hadde blitt en betydelig aktør i markedet for reiser over lengre distanser. 

1991-1994 var NOR-WAY Bussekspress sentrale i planleggingen og gjennomføringen av busstransport for OL i 1994. Transport`94 AS transporterte i forbindelse med OL 3,2 millioner reisende med 2000 innleide busser og 2500 sjåfører.

1998-2003 fortsatte rutenettet å vokse.

1998 ble datterselskapet Flybussekspressen etablert med 11 ruter som trafikkerte fra hele Østlandsområdet direkte til Oslo Lufthavn.

2002 er NOR-WAY Bussekspress et sterkt merkevarenavn, som følge av aktiv markedsføring med bl.a. reklamefilmen «Egget» som vant mange priser.

2006 introduseres markedet til salg av billetter på nett. Sørlandsekspressen og Totenekspressen var de første rutene som tilbød kjøp av nettbillett på nor-way.no.

2010 Askeskyen - hvor ekspressbussnorge redder nasjonen og fikk de reisende fram. Med plassgaranti klarte bl.a. Haukeliekspressen å holde garantien ved å kjøre 13 busser på en avgang for å få passasjer til og fra Bergen. På kundesenteret stod ikke telefonen, med hele 5.000 innringere på et døgn.

2018
I dag som i 1988, har vi like stort fokus på sikkerhet og busser av høy standard. Gjennomsnittlig byttes bussene i løpet av 5 år, og i dag er det heldigvis standard med bilbelte i hvert sete. Vi er stolte over å ha så mange dyktige sjåfører i vår stab. Faktisk er det en del av dem som har kjørt siden starten. Den digitale utviklingen i løpet av disse 30 årene har vært formidabel, og et interessant og et meget viktig løp å følge også for bussbransjen. Nor-way.no har blitt en viktig salgskanal i den digitale hverdagen for NOR-WAY-nettverket. Kjøp av nettbillett øker i ekspressfart, og på store utfartsdager kan teknologien settes på prøve. Vi lærer hver dag og gjør vårt beste for å holde tritt i et marked som er under stadig utvikling.

Håper du blir med på vår videre reise. Vi sees på bussen!